En liten kikk inn i min hverdag, inspirasjon og prosjekter.

mandag 1. april 2013

Jeg velger meg April




Det er sol ute, våren er endelig her. Luften virker klarere og vakrere. Selv om det fortsatt er kaldt kjenner jeg solvarmen i kroppen og kjenner solstrålene stikke i fjeset. Fregnene vil nok være synlige i kveld. Det kiler i magen og jeg kjenner en liten boble av forventning.
Det skjer hver vår. Min indre sekstenåring rører på seg. Hvert år blir jeg like forundret over det. Det er akkurat som om man feller vinterhammen og så kommer man inn til et gjenværende lag med tenåring. En rastløshet som kan vare i flere uker. Jeg blir urolig i kroppen. Får sommerfugler i magen av ingen grunn. Jeg vil ut å gå i solen, møte nye mennesker, smile, le, flørte. Jeg bobler over av innestengt glede og latter. Det er en riktig så berusende følelse når den kommer.
Men den har en annen side også. Savnet av å ha muligheten til å gjøre det som faller meg inn uten å sjekke om det passer noen andre. Savnet av å være yngre, penere, friere. Flørte uten at jeg sårer en annen. Gå ut uten dårlig samvittighet for den som må sitte hjemme.
Midtlivskrise, sier du? Jeg tror ikke det er det. Jeg tror det er sekstenåringens privilegium å være både ansvarsløs og selvopptatt. Jeg merker at jeg ikke er den eneste som har det på denne måten. Jeg ser det i smilet til mannen jeg går forbi på gaten. På de lette skrittene, nesten dansesteg, som jeg så nabofruen gjøre forleden dag. På latteren som klinger gjennom gaten og som høres selv gjennom lukkede vinduer.
Det er viktig å ta vare på denne følelsen. Å pleie den slik at minnene om den kan vare resten av året. Det er denne følelsen spesielt som gjør at jeg gleder meg til våren hvert år. Den ligger bakenfor vinteren og lokker med håp om sol og varme.
Så når solen skinner og man blir så våryr at det svimler for en, bare samle det som en boble inni deg så har du noe å slippe løs de kaldeste og mørkeste dagene i januar neste år. Da vet du at det ikke er lenge igjen til du igjen får hilse på din indre sekstenåring.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar