En liten kikk inn i min hverdag, inspirasjon og prosjekter.

lørdag 9. april 2011

Utetid

Nå starter utesesongen, og vi må snart gjøre terassen vår vårfin og ren. Jeg har skrevet om dette før, men det er noe av det beste jeg vet; å ha den lille plassen ute som er bare vår, og som gjør at vi kan få vært ute så mye som mulig i sommerhalvåret. Vi starter tidlig om våren og trekker nesten ikke inn før vinterkulden kommer, så dette er et av de viktigste rommene våre.
Jeg har plantet blomster, tomater, sukkererter og jordbær ute de siste årene med varierende hell. Har dessverre vært for travel i år til å gjøre så mye med det, men jeg har observert at mynten, oreganoen og klematisen har overvintret og startet å spire. Jeg har i tillegg plantet basilikum, for det er den krydderplanten jeg bruker aller mest, så det må jeg ha. Resten av plantene skal jeg kjøpe i år, så vi får se hvordan det blir. Blir nok fint, trikset er å ha mange nok sånn at det ser frodig og flott ut.
Jeg skulle selvfølgelig hatt støree uteplass enn en terasse, da skulle barna fått lekehus i hagen, fant et fantastisk et på en dansk nettside:
Huset er fra Helges legehuse
Det ser ut som en hobbithule:-)
Eller så kunne jeg ha gått amok med mosaikken slik som her i hagen til Kaffe Fassett sitt studio, nydelig!

Siden reiseradioen er fast om sommeren  og vi hører på radioen ute om det er fint vær. Da kunne jeg hatt bruk for en slik radio som dette:
Radioen er fra Orla Kiely

Fuglene må jo også ha et sted å bo, dette fuglehuset er fint hele året:
Funnet på Etsy, selvfølgelig....

Og sist men ikke minst så må det mange lys og lanterner til på sommerkveldene for å gjøre det ekstra koselig på uteplassen. Disse fant jeg på Etsy, men det er jo en smal sak å lage slike selv: Hermetikkbokser, litt spraylakk og en drill, eventuelt hammer og spiker og så litt wire for å lage håndtak. Synes det var en kjempeide, så om jeg gjør noe med det skal jeg legge ut resultatet senere :-)
Her fant jeg disse

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar