Som ansatt i butikk er det ikke måte
på hva en opplever og må finne seg i i forhold til kunder.
Så her kommer en liten sjekkliste som
kan være grei å huske for alle når de skal ut å handle, uansett
hvilken butikk det gjelder:
1. Vi som jobber i butikk er mennesker med
følelser, vi også. Dette betyr at selv om vi stort sett alltid
smiler på jobb kan det være vanskelig å holde seg like blid noen
dager, og vi klarer ikke å smile like oppriktig. Dette er helt
menneskelig, så ikke døm oss om vi har en dårlig dag, kom heller
tilbake slik at vi kan få vist oss fra den gode siden vår også.
2. Selv om jeg jobber i butikk er jeg ikke
tilbakestående. Mange av oss som jobber her har faktisk høyere
utdannelse. Vi skjønner hva du mener og trenger ikke å få hver
minste lille ting inn med teskje.
3. Det er uhøflig å rope, knipse og
plystre på oss, uansett hvor travelt du har det (dette tipset
gjelder også i utelivsbransjen.) Det kan faktisk tenkes at de andre
kundene i butikken har noe de skulle ha gjort de også, og at de kom
før deg. Jeg kan dessverre bare snakke med en person om gangen.
4. Det sies at kunden alltid har rett.
Dette stemmer for så vidt, men ikke alltid. Når du kommer med
utsagn om butikken/varene/verden som jeg er nødt til å benekte,
gjør jeg det ikke for å starte en krangel eller for å fornærme deg, men fordi det er slik
det er.
5. Jeg hjelper så gjerne med det meste du
spør om som er relatert til butikken jeg jobber i. At jeg er blid
og hyggelig og snakker med deg betyr derimot ikke at vi er
bestevenner, og at jeg er interessert i hele livshistorien din.
6. I forhold til å få hjelp så er det
fint om du sier fra når du trenger den, og ikke klager på meg fordi
jeg ikke hjalp nok. Sier du nei takk til hjelp, er det ikke alltid
jeg skjønner at du vil ha hjelp likevel. Jeg er ikke tankeleser.
7. Å klage på meg fordi jeg hjelper deg
for mye får deg heller ikke særlig langt. Liker du ikke hjelpen jeg gir, så
si nei takk. Dette er jobben min, jeg leker tross alt ikke butikk. Og
jeg er fortsatt ikke tankeleser.
8. Sist men ikke minst så er høflighet
nøkkelen til alt godt i denne bransjen. Det gjelder oss som jobber,
men det gjelder også deg som kunde. Gjør mot andre det du vil de
skal gjøre mot deg, heter det. Med andre ord: er du hyggelig, er vi
hyggelig tilbake. Er du sur og gretten, ikke forvent at vi sprudler i
ditt nærvær.
Jeg takker for oppmerksomheten :-)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar